Każda z nas wie, jak ważny dla zdrowia jest sen. Ale jak tu spać, kiedy z drżącym sercem nasłuchujemy czy nasza pociecha nie płacze ze swojego pokoju? Jak nauczyć się zasypiać szybko? Jak wypoczywać śpiąc nawet niewiele? Z pomocą przychodzi nam technologia!

Aplikacje

Sleep Genius

Absolutnie kosmiczny pomysł. Przeprowadzono badania na astronautach i okazało się, że najlepiej jest spać w 90 minutowych pakietach, z krótkimi przerwami pomiędzy. Dokładnie tak zaplanowany jest Sleep Genius. 5 cykli po 90 minut + przerwy między snem. Jeśli mamy wstać np. o 8 rano odliczamy 7.30 na sen, 15 minut na zaśnięcie oraz czas kiedy nie śpimy między cyklami. Przez tydzień zasypiamy o tej samej porze puszczając specjalnie przygotowaną muzykę. Z czasem, jeśli jesteśmy konsekwentni nasz mózg przyzwyczaja się do resetowania przy tej muzyce. Dodatkowo możemy odtwarzać muzykę na rozpoczęcie dnia – nie budzik, który nas wyrywa ze snu, ale znów kompozycję, która pomoże nam wyjść powoli z głębokiej fazy snu. Dźwięków ze Sleep Genius należy słuchać dość cicho, ale stereo. Dzięki temu jesteśmy w stanie słyszeć, jeśli ktoś się obudzi w nocy. Z czasem nie tylko będziemy lepiej spać, ale z łatwością będziemy w stanie zdrzemnąć się na chwilę i obudzić wypoczęte.

Screenshot_2016-04-02-23-50-48

Sleep as Android

Słynna aplikacja na Androida. Monitoruje nasz sen, pomaga wybudzić się w odpowiednim momencie, może rejestrować chrapanie albo gadanie przez sen. Bardzo zaawansowane statystyki snu, kołysanki, budziki, eksport danych, różne opcje, 14 dni wersji próbnej, potem9,99 zł (jednorazowo). Można połączyć ze smartwatchem.

Screenshot_2016-04-03-21-05-32

Twilight

Dzięki aplikacji Twilight mamy szansę uniknąć problemów z zaśnięciem. Na pewno znasz to uczucie, kiedy czytasz coś na komórce albo tablecie i niebieskie światło aż drażni wzrok. Obcowanie z takim światłem nawet kilka godzin przed pójściem spać może utrudnić zaśnięcie aż o godzinę. Wszystko przez fotoreceptor melanopsynę, która może hamować produkcję melatoininy (hormonu odpowiedzialnego za spanie i czuwanie) właśnie ze względu na pewien zakres niebieskiego światła. Aby tego uniknąć, używaj aplikacji Twilight, która ociepli ekran Twojej komórki czy tableta po zachodzie słońca. Program działa na wszystkich urządzeniach z Androidem.

Dla komputerów istnieje analogiczna aplikacja flux.

Screenshot_2016-04-03-00-19-10

Mindroid

Potrzebujesz relaksu, usypiania albo innych emocji? Mindroid spróbuje dostroić Twój mózg do Twoich potrzeb. Połóż komórkę przed oczami, zamknij je i zacznij słuchać odpowiedniej muzyki. Dzięki audowizualnej stymulacji program nastraja nasz mózg do tego, na czym nam zależy.

Screenshot_2016-04-03-00-23-33

Gadżety

Słuchawki do spania

Kiedy chcemy posłuchać muzyki czy relaksujących dźwięków przed snem lub podczas spania odpada kilka modeli słuchawek: douszne – mogą uszkodzić słuch i wygłuszają np. płaczące dziecko, duże nauszniki – absolutnie niewygodnie się w nich śpi, z kablem – grozi uduszeniem w nocy oraz z pałąkami z tyłu głowy – nie pośpimy ani na plecach, ani na boku. Tak naprawdę najlepszym rozwiązaniem są słuchawki bezprzewodowe małe lub zakładane na uszy. Świetnym przykładem są słuchawki wmontowane w czapkę. Są miękkie, nie zagłuszają i nie grożą większymi urazami.

20160403_211425

Smartwatch

Pomoże monitorować sen, działa jak budzik, czy pozwoli operować częścią aplikacji. Dobrze dobrany smartwatch jest miłym przyjacielem na każdej ręce. Najważniejsze, aby był kompatybilny z telefonem lub tabletem i obsługiwał interesujące nas aplikacje. Można w nim wygodnie spać.

 

Nie zapominaj o oczywistościach

  1. Dobierz dobrą poduszkę, materac i pościel.
  2. Jeśli chcesz się zdrzemnąć w ciągu dnia – znajdź 90 minut czasu.
  3. Jeśli korzystasz ze stoperów do uszu uważaj na infekcje!
  4. Nie łącz pracy i sypialni – nie trzymaj tam papierów, prasowania ani urządzeń elektronicznych.
  5. Nie przegrzewaj sypialni i dbaj o wietrzenie pomieszczenia przed i w trakcie spania.
  6. Dużo roślin nie pomaga w dobrym spaniu.
  7. Za mało snu może prowadzić do otyłości, kłamstwa, kradzieży czy nawet zdrady.